Nyttige tips for å lage enda bedre smoothies

En smoothie er en tyktflytende, forfriskende og velsmakende drikk som er enkel å lage. Den kan gi deg en god start på dagen, og det finnes utallige variasjonsmuligheter. Gjør et kjapt søk på nettet med ordet “smoothie” – og du finner ekstremt mange forskjellige fristende oppskrifter. Det er dessuten alltid ekstra morsomt å prøve seg fram til nye typer smoothies. I dette innlegget har vi samlet noen generelle, gode tips.

Smoothie kan være laget av moset frukt og/eller bær og yoghurt, melk eller juice. Dessuten – hvis du vil ha den mer mettende: noen spiseskjeer med olje (gjerne Udo’s Choice Optimale Oljeblanding og/eller Cocosa Extra Virgin kokosolje) og eventuelt noe ekstra protein i form av eggeplommer, proteinpulver eller grønt pulver (fra spirer/gress/alger). Du kan også blande inn forskjellige kryddere, ferske urter, grønnsaker og nøtter eller frø. Vil du ha smoothien ekstra kald, kan du blande inn isbiter eller bruke frosne bær eller frossen frukt.

Er du laktoseintolerant?

Bruk plantebaserte produkter
(for eksempel soyayoghurt, soyamelk, havremelk, kokosmelk, mandelmelk, cashewmelk eller rismelk)

Synes du smaken på smoothien blir litt for syrlig?

Ha i noen skjeer med naturlige, sukkerfrie søtningsmidler
(for eksempel BjørkeSøt, daddelsirup, honning, lønnesirup, kokosblomstsukker, Steviosa, Sukrin, SukrinGold, SukrinMelis etc.)



Bedre blodsukkerbalanse med fett og protein i smoothien 

Frukt inneholder både kostfiber, karbohydrater, vitaminer, mineraler og en del antioksidanter. Men de aller fleste frukter har høy GI og gir dermed kraftig blodsukker-stigning. Bær inneholder også godt med vitaminer, mineraler og antioksidanter, samtidig som de har lavere GI. Pass derfor på å komponere smoothien din med mer bær og mindre frukt.

Fett øker metthetsfølelsen, demper appetitten og skrur på fettforbrenningsgenene i kroppen. Mest effektive og helsebringende er de essensielle fettsyrene omega-3 og omega-6 og de mellomlange fettsyrene i kokosolje. Disse fettsyrene har også en rekke andre helsefordeler: de beskytter og smører huden, hjernen, hjertet, musklene og leddene.

Protein øker fettforbrenningen, tilfører kroppen viktige byggeklosser og gir også god metthetsfølelse. Bruk gjerne rå eggeplomme i smoothien din – den setter ikke smak på drikken, den gjør den bare mer fyldig og mettende. Du kan også bruke proteinpulver eller grønne pulver fra gress/spirer/alger.

Frukt og bær som passer godt i smoothie:

Ananas, appelsin, aprikos, banan, bjørnebær, blåbær, bringebær, dadler, epler, fersken, granateple, jordbær, kiwi, klementiner, lime, mango, melon, moreller, nektarin, plommer, pærer, rips, sitron, solbær, stikkelsbær, svisker, tranebær, tyttebær

Grønnsaker som passer godt i smoothie:

Agurk, avokado, grønne erter (frosne), gulrot, squash, stangselleri

Krydder som passer godt i smoothie:

Ferske krydderurter: basilikum, ingefær, mynte, persille, sitronmelisse

Tørkede kryddere: kakaopulver, kanel, kardemomme, lakrisrot, vaniljepulver (helst fra ekte vaniljestang)

Nøtter og frø som passer godt i smoothie:

Cashewnøtter, gresskarkjerner, hasselnøtter, linfrø (bør helst være knust på forhånd), macadamianøtter, mandler, paranøtter, peanøtter, pekannøtter, pinjekjerner, pistasjnøtter, solsikkekjerner, valnøtter

Proteinpulver som passer godt i smoothie:

Bipollenpulver, Chiaproteinpulver, Hemppulver, Lecithinpulver, Risprotein, Myseprotein

Supermat i pulverform som passer godt i smoothie:

Chlorella, Spirulina, Byggress pulver, Hvetegress pulver, Camu Camu, Guarana, Kakaopulver, Lucuma, Maca, Rødbetpulver

Sunt fett som passer godt i smoothie:

Cocosa Extra Virgin eller Cocosa MCT Energiolje

Udo’s Choice Optimale Oljeblanding

Helios Hampfrøolje kaldpresset

Generell framgangsmåte for å lage smoothies:

Bruk en hurtigmikser/blender eller en stavmikser. Vask, rens, skrell og del opp frukt i passelige biter. Ha i frukt, bær, nøtter/frø, juice, yoghurt/plantemelk, krydder, eggeplomme eller proteinpulver. Kjør til det blir en flytende masse. Tilsett fettsyrene (omega-3 og 6-olje og/eller kokosolje) og kjør ytterligere 10-15 sekunder til.

Nyt smoothien din med det samme – den smaker aller best når den er helt fersk.

Noen ekstra tips:

O Bruk gjerne godt moden frukt – det gir mer smak og bedre konsistens.

O Har du godt modnet frukt som du ikke får spist opp? Del opp frukten i biter og legg i fryseren, klar for neste smoothie-anledning.

O Lag isbiter av fruktjuice og bruk dem i smoothies.

O Har du kiwi i smoothien? Pass på å ikke kjøre den for lenge i mikseren – da blir kiwisteinene knust, og de smaker sterkt – faktisk nesten som pepper.

O Har du bananer eller epler i smoothien? Ha i noen dråper med lime eller sitron også, så blir ikke fruktkjøttet misfarget.

O Vær kreativ – bruk det du har i huset.

P.S. Du finner naturligvis også noen smoothie-oppskrifter her på bloggen vår

Lykke til med smoothie-eksperimenteringen!