Tips for å redusere bruken av sukker

Har du lyst til å gjøre en innsats for å få ned forbruket av sukker – både ditt eget og familiens? Her kommer noen gode råd til deg.

Unngå å ha kaker, sjokolader og andre godterier på lager

Ute av syne, ute av sinn – det er lettere å unngå fristelser når du ikke har dem i huset. Det er imidlertid ”lov” å skeie ut en gang i blant. Kroppen kan takle litt sukker uten større problemer, bare det ikke blir for ofte. (Dette gjelder selvsagt ikke for deg som velger å følge en streng candida-diett.)

Innfør den gamle regelen om litt lørdagsgodteri – både for barn og voksne

Start gjerne med noen forskjellige nøtter og frukter (gjerne oppskåret i biter) eller skjær opp noen grønnsaker og server sammen med en rømmedipp. Da har ikke magen plass til så mye søtt etterpå.

Velg gjerne sukkerfrie godterier – det finnes heldigvis mye god sukkerfri sjokolade og tørkede frukter uten tilsatt sukker.

Sjekk utvalget av godterier uten tilsatt sukker og sjokolader uten tilsatt sukker i nettbutikken Helseogkost.no

Pass uansett på å finne søtsaker uten syntetiske fargestoffer (E-stoffer). Klarer du ikke å avstå fra vanlig sjokolade, er det aller best å velge en mørk sjokolade med høyt innhold av kakao (minst 70 %).

Istedenfor sukker?

Kunstige søtstoffer som aspartam, acesulfam K, cyklamat, sakkarin og andre, er som gangstere som lever i skjul under liten skrift på vareetikettene. Fordi de markedsføres intensivt med at de er uten kalorier, tror mange at de er «bedre» eller mindre skadelige enn sukker.

Men kroppen blir imidlertid «lurt» av den søte smaken til å tro at den skal få næring. Dermed settes kroppen i alarmberedskap som utløses når den siden får tilgang på karbohydrater. Bukspyttkjertelen reagerer med en overproduksjon av insulin, på samme måte som når du inntar hvitt sukker. Blodsukkernivået stiger raskt, for deretter å synke voldsomt. Denne jojo-effekten er absolutt ikke bra for blodsukkerbalansen.

Hvitt fruktsukker (fruktose) er heller ingen god erstatning, fordi dette i likhet med vanlig hvitt sukker også er et kjemisk framstilt, raffinert sukkerprodukt uten mikronæringsstoffer.

Det aller beste er derfor å erstatte det raffinerte sukkeret med naturlige, søte saker:

 – litt fersk frukt (gjerne kombinert med noen nøtter)

 – litt tørket frukt (ananas, banan, goji bær, mango, morbær, rosiner, fiken, dadler – gjerne sammen med noen nøtter)

 – litt honning

– litt naturlig søtstoff

Til fest er det lurt å bake selv. Da kan du redusere sukkermengden i oppskriften eller bare bruke naturlige sukkeralternativer som tørket frukt, honning eller andre naturlige søtningsmidler – eller litt rårørsukker (pass på at det virkelig er uraffinert fullrørsukker – ikke bare raffinert hvitt sukker som er farget brunt).

Sjekk utvalget av økologisk tørket frukt, økologiske nøtter og frø og naturlige søtningsmidler i nettbutikken Helseogkost.no

 

Unngå å ha brus på lager til hverdags

Når det gjelder søte drikker, er det først og fremst all grunn til å slutte med brus – både den med sukker og den med kunstige søtningsmidler. Det samme gjelder for søte safter og fruktnektarer.

Kullsyreholdig mineralvann og rene fruktjuicer som ikke er tilsatt raffinert sukker eller kunstige søtningsmidler er det greit å drikke litt av.

Sjekk utvalget av økologiske, kullsyreholdige drikker og økologiske juicer i nettbutikken Helseogkost.no

Men den aller beste tørstedrikken er naturligvis rent vann.

Urtete, grønn te, rooibos og krydderte (eventuelt søtet med litt honning eller et annet naturlig søtningsmiddel) er fint å variere med når du vil ha noe varmt å drikke.

Sjekk det store utvalget av teer i nettbutikken Helseogkost.no 

Hold blodsukkeret stabilt

Spiser du regelmessige, godt sammensatte måltider til hverdags, vil du heller ikke ha så stort behov for noe ekstra søtt. Som sunt mellommåltid kan du ha med det litt fersk frukt og noen nøtter, så er det ikke så lett å «sprekke» hvis du plutselig skulle bli litt småsulten.

Vi håper at du har blitt inspirert til å finne en egen «gyllen middelvei» som passer for deg og familien din!

Kilder:

Sukker – en snikende fare av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud (Gyldendal Akademisk)

Sukker og barn av Dag Viljen Poleszynski (artikkel i bladet Mat & Helse nr. 6/7 i 2004)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *