Søtpotet – super og smakfull

På utsiden minner søtpotet for så vidt en del om vanlig potet, selv om søtpotet som oftest er litt større og formen er avlang. Til tross for navnet og utseendet, er faktisk ikke søtpotet og vanlig potet i familie med hverandre i det hele tatt – selv om begge grønnsakene opprinnelig kommer fra Sør-Amerika. Så vi kan heller si at søtpotet er potetens søte venninne.

Søtpotet har et litt annet næringsinnhold enn vanlig potet. Den inneholder ikke like mye stivelse, og er derfor bedre for blodsukkerbalansen. Den har også lavere glykemisk indeks og er mer rik på fiber enn vanlig potet. Dessuten inneholder søtpotet blant annet mye av den kraftige antioksidanten betakaroten (som også finnes i gulrot). Søtpoteten er alt i alt enda rikere på antioksidanter enn gulrot. Smaksmessig ligner søtpotet på gulrot, og næringsmessig kan den være et veldig godt alternativ til for eksempel kokt gulrot. Betakaroten i søtpotet virker beskyttende på alle cellene i kroppen vår. I tillegg er søtpoteten også en bra kilde til vitamin C.

I sørstatene i USA er søtpoteten veldig vanlig å bruke i mange typer retter. Søtpotet-mos er blant annet et naturlig tilbehør til Thanksgiving-kalkunen, og søtpotet brukes også ofte til hverdagsmiddagene – enten som bakt søtpotet, søtpotetchips, som suppe, eller som en ingrediens i paier. Amerikanerne liker også å ha denne søte grønnsaken i kaker og andre desserter.

For øvrig er søtpoteten etter hvert blitt et populært innslag i de aller fleste land over hele verden nettopp på grunn av de mange gode egenskapene og fordi denne grønnsaken lett lar seg kombinere med mange ulike ingredienser.

Noen tips til bruk av søtpotet:

Søtpotetmos (skjær søtpotet i terninger, kok dem møre, og mos dem sammen med litt smør og melk eller fløte, smak til med salt, pepper og litt muskat)

Bakt søtpotet (trenger 1 – 1,5 time i stekeovnen på 200 grader)

Søtpotet fries (kutt søtpotet i staver, pensle med olivenolje, strø på salt og pepper og stek dem i stekeovnen ca. 30 minutter på 200 grader)

Søtpotetchips (skjær søtpotet i tynne skiver, spre dem utover på en bakepapirkledd stekeplate, pensle med olivenolje, krydre med salt, pepper og eventuelt litt tørket timian hvis du liker det, stek på 200 grader i 10 minutter før du snur søtpotetskivene og pensler og krydrer den andre siden, før du steker dem i ytterligere ca 10 minutter)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.